Omgevingswet
Regelanalist
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet zal via het vernieuwde Omgevingsloket, Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) digitaal een aanvraag kunnen worden ingediend. Via het DSO krijgt iemand dan inzicht wat er mogelijk is binnen de fysieke leefomgeving. Het gaat dan om regels die gelden op een specifieke locatie vanuit Omgevingsvisies, omgevingsverordeningen, omgevingsplannen, projectbesluiten en programma's. Verder kan een inwoner of ontwikkelaar een vergunningencheck doen en direct vergunningen aanvragen of meldingen doen. Voor deze digitale routes die 'vragenbomen' worden genoemd, zijn we zelf verantwoordelijk. Dit vraagt om iemand die juridische regels kan omzetten naar begrijpelijke taal (in vaktaal: de regelanalist). Dat vraagt tijdens de implementatie van de Omgevingswet veel incidentele inzet. Maar het bijhouden van die 'vragenbomen' wordt ook een structurele beheerstaak.
De beleidsmatige kant van de Omgevingswet (verordeningen) vergt structureel inzet. Dit is nu nog projectmatig belegd bij de juridisch beleidsmedewerkers. Omdat deze beleidsmedewerkers meer werk hebben in bezwaar- en beroepzaken, bestuurlijke boetes en handhavingszaken door de aanpak van ondermijning en de regels uit de Huisvestingsverordening, kan het beleid onvoldoende opgepakt worden en verliest dit aan actualiteit. Gelet hierop is uitbreiding van de bestaande formatie met een beleidsmedewerker/regelanalist Omgevingswet noodzakelijk: € 100.000 per jaar (structureel).
Beleid ruimtelijke ordening
De Omgevingswet zorgt ook structureel voor een verzwaring van de taken op het gebied van ruimtelijke ordening. Zo moet er een Omgevingsplan voor heel Diemen worden gemaakt. De gemeenten krijgen onder de nieuwe wet meer beleidsvrijheid vanuit het Rijk. Dat vraagt in de gemeentelijke organisatie om meer beleidsvorming. Nieuwe processen en systemen, nieuwe manier van werken en kennis opdoen en behouden. Daarnaast blijven (her)ontwikkelprojecten de komende jaren nog doorgaan in Diemen. De projecten en aanvragen worden alsmaar complexer omdat de ruimte schaarser wordt. Dat vraagt ook een grotere mate van betrokkenheid van beleidsmedewerkers bij participatie. Diemen groeit, waardoor het aantal reguliere aanvragen en principeverzoeken groeit.Tot nu toe is de extra inzet ingehuurd. Hoewel het, gelet op de arbeidsmarkt heel moeilijk is, is ons streven om is om een extra beleidsmedewerker in eigen dienst te nemen (bijvoorbeeld na inhuur). Voor deze uitbreiding is structureel € 100.000 nodig.
Ondersteuning
Met al deze extra werkzaamheden, ook bij Duurzamheid, willen we extra administratieve ondersteuning inzetten. Hiervoor s een budget van € 65.000 nodig.
Implementatie en transitie
Vanuit het Gemeentefonds draagt het Rijk geld over naar de gemeenten voor de transitiekosten die gemeenten hebben gemaakt en nog maken in de aanloop naar de invoering van de Omgevingswet. Dit geldt ook voor de noodzakelijke voorbereidingen voor de inwerkingtreding van de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Diemen heeft in 2022 voor de Omgevingswet € 240.000 ontvangen en voor de Wkb € 40.000.
Voor 2023 is dit bedrag nog niet vastgesteld. In 2022 stelde het Rijk in totaal € 150 miljoen voor alle gemeenten beschikbaar voor de compensatie van de invoeringskosten van de Omgevingswet. In 2023 is dit bedrag € 110 miljoen. Als de verdeelsleutel onder gemeenten niet wordt aangepast krijgt Diemen naar verwachting € 176.000 voor de Omgevingswet en € 20.000 voor de Wkb.
In de jaren 2024 tot en met 2025 stelt het Rijk ook nog kleinere bedragen voor dit doel beschikbaar, echter is nog niet duidelijk wat de hoogte van deze bedragen voor Diemen zijn. Deze bedragen zijn niet geoormerkt.
We maken nu extra implementatiekosten door de vertraging van de inwerkingtreding van beide wetten. Zo hebben we soms dubbele kosten omdat bestaande software door de onzekerheden langer in bedrijf moet blijven.Het is nog onduidelijk of die dubbele kosten zich ook in 2024 blijven voortdoen (bijvoorbeeld als nieuwe software nog niet goed functioneert).